Wednesday, 9 September 2009

Mencari Lailatul

"Mak...oooo...mak..."
aku memanggil mak...mak tgah mencarik-carik bulu ayam..bukannye untuk membuat bulu tangkis atau rotan bulu ayam, tp mak nak masak gulai ayam untuk juadah berbuka puase..


"mak tgah buat ape tu?"


mak dgn selambenye menjawab
"mak tgah main badminton..x nampak shuttlecock baru ni?"
pandai gak mak loyar buruk time puase2 camni..


"ko tu kalau x payah tanye boleh x?cube terus duduk tlg mak ni..tambah pahale sket tlg mak bulan2 pose ni"
adoi!!!mak sudah mula memulakan latihan memanahnye dan menjadikan aku sebagai sasarannye...aku yg dari tadi blurry mcflurry pon duduk menonong dpan mak aku sambil mencarik2 bulu ayam...
mak memulakan program mesra rakyat bersame anak lelakinye ini.
"ko ke mane tadi?"


aku dgn muke toye pn reply
"pergi cari lailatul tadi.x jumpe2 pon.."
tetibe mak  dgn brutalnya menjawab sambil menepuk2 arwah ayam yg telah ditogelkan.
"kejadahnye ko cari lailatul tengahati bute mcm ni!org cari lailatul waktu malam..lepas org sembahyang teraweh.yg ko terhegeh2 cari siang2 ni kenape?buang tebiat ke?


aku terkejut lalu terpaku melihat reaksi mak  yg brutal itu.
"kenape?salah ke mak cakap?"


mak  terkesima melihat reflection aku lpas die memanah aku.
aku dgn wajah yg tenang pon jawab.
"mak, mlm2 org nak tido. mak  bukannye bg keluar mlm2 pon. siang2 ni la org nak memenuhi kehendak hati yg meronta2 ni."
mak pon cepat2 reply
"mak marah kalau kau keluar mlm2 dok melepak kat simpang 3 dpan umah cik kulop tu. xde pekdahnye ko lepak situ. bercampur dgn si jantan, mat tekong dgn koyar. kalau ko nak cari lailatul, xde kejenye mak nak marah kau.lg mak suke ade la. sejuk perut mak. "
aku tersenyum lebar walaupun merasai percikan2 basah di lengan aku...


"yes, line clear."hatiku berkate sambil menerbitkan senyuman manja di bibir.


"eh, kau nak ke mane tu?"
mak menyola spontan tatkala aku melompat ke arah sinki.


"nak prepare cari lailatul malm karang."
aku menjawab membelakangi mak


mak tersenyum lebar sambil tangannye tangkas mencarik2 bulu ayam yg terakhir.
"baguslah nak. sejuk perut mak ni ha. nanti kalau dah jumpe bagi tau mak. mak pon nak join sekali."
aku dgn bangge dan terharunye melemparkan senyuman yg paling menawan untuk mak.
***
lepas solat teraweh, aku menukar pakaian kepada pakaian yg ringkas. seluar kakis dgn row neck tertera tulisan 'i'm single'.lepas sembur minyak wangi
mak pon dgn pantasnye menyoal
"kau nak ke mane wangi2 bagai ni?td siang ckap nak cari lailatul. kau nak cari ape?."


aku keaneh-anehan melihat mak.
"nak cari lailatul. nak pergi mane lagi?"
aku membalas soalan mak dgn menyoalnye kembali.


"cube cakap dgn mak ni..kau nak cari ape ha?"
mak x menjawab soalan tetapi menyerang dgn soalan kembali.


"nak g cari lailatul anak tok penghulu tukiman. kan mak tadi dah bagi line. xkanlah nak lepaskan peluang keemasan mcm ni. kalau mak, mesti la bergaye jgak kan ala2 marylin monroe."
aku membalas serangan mak dgn panahan laser ultra violet.


tetibe, mak berlari ke arah aku dan menyemack down aku bertubi2 kerane mak mati2 ingat aku nak mencari malam lailatul qadar, padahal aku nak cari lailatul anak tok penghulu tukiman.

1 comment:

-cD- said...

hahahaha, pecah pewot dibuatnya. Cian kat mak tertipah dek anak bujangnya...