Wednesday, 7 October 2009

Air Tin Mirinda Oren




Satu hari yg terik, Manan dengan bininye bergaduh di rumah mak manan sebab berebut hak penjagaan anak diorang. diorang ni baru je bercerai talak tiga 2 hari lepas. diorang bergaduh sampai hancur ruang tamu rumah mak manan. Mak manan xde kat rumah. Pergi kedai emas katanya, nak beli emas sampai celah ketiak. Nampak sangat bini Manan mata duitan nak kan emas mak mertuanya tapi tak capat sebab mak mertua die macam kude. "kedekut, kedekut,kedekut"...

"aku yang berhak jaga anak aku. aku yang lahirkan die!" herdik bini manan sambil melontar pasu bunga melur yang dipetik di tepi pantai mase diorang bertunang dulu.

"kalu tak kerane aku, masakan budak tu boleh lahir!" Manan membalas serangan dengan memukul kembali pasu itu dengan serpihan kayu sofa yang bertaburan.

"aku tak peduli, yang penting aku nak anak aku!" balas bini Manan sambil melindungi diri dengan kusyen yang berisi kekabu yang diimport dari Isketambola.

"dah, aku nak blah dari sini. Kita jumpe kat pejabat agama," Manan bergegas keluar mengendurkan situasi yang tegang itu.


Besok pagi, kedua-dua mantan laki bini ni pon pergi ke pejabat agama. Mula-mula tok kadi tu tanye bini Manan.

"Pasai pa hang berhak jaga anak hang?" tanye tok kadi sambil mengurut misainye.agak miang kelihatan di situ.

Bini Manan pun jawab. "Saya yang mengandungkan budak tu.Saya yang melahirkan dia. Dia keluar dari perut saye," Bini Manan bertegas sambil air mata berjujuran di pipinya.

Manan terkedu dengan jawapan jandanya itu. Dia ligat memutar otaknya memikirkan jawapan yang hendak diberi.

"Aduyai, mende ape aku nak goreng ni?" Bisik die sendiri cemas.

"Ha...hang pulak pasaipa?Pasaipa hang kata hang yang kena jaga anak ni?" Tok Kadi tu pun melemparkan soalan sambil menggaru pipi yang tak gatal.

"Tuan Kadi, kalaulah saye ade duit seringgit, dan saya 'masukkan' ke dalam mesin air tin, lepas saya tekan satu butang ait tin mirinda oren, setin aor mirinda oren pun keluar. Dan sekarang ni saya nak tanye tuan, Air tin tu hak saye ke hak mesin??????"

Jawab Kadi sambil menggaru dahi dengan senyum kambingnye itu. "Hak kamu la...."

"Sama la dalam kes ni tuan kadi. Kan tuan???kan...kan...????"



P/s: kesian bini die, tahap mesin air je...hahahaha...


ENTAHLAH...AKU PUN TAK TAHU...

6 comments:

I am Karl said...

motif..

haha

ni ori ke amik kat memane

-cD- said...

hahaha...
nanti ade kot mesin buat anak..

p/s:"sambil melontar pasu bunga melur yang dipetik di tepi pantai mase diorang bertunang dulu".

berlaku kekeliruan disitu, cerita mengenai pasau or bunga melur yang dipetik? hahahah

ezam said...

mesin ayer katenyer.....hahahaha

Deqrum Laiel said...

Karl~ sian, adik aku x taw cite ni...

:P

Deqrum Laiel said...

Bro cD~hurm...begitulah kaedahnye...
hehehehe...

Deqrum Laiel said...

Bro ezam~xpe, nanti kite ganti mesin atm ye...hardcore sket kan.... :P